Meta description & Meta title – i Yoast SEO för WordPress

Undrar du vad ”meta title” och ”meta description” är? Eller undrar hur du lägger in sådana själv i din WordPress? I detta inlägg går jag igenom kort kring dessa delar och till hjälp kommer vi att använda oss utav WordPress tillägget ”Yoast SEO”.

Meta titel eller -title och meta description eller -beskrivning, vilka uttryck använder man?

Meta title vs. meta titel

På svenska översätts det som ”meta titel” – men båda versioner går bra att använda i svenskt sammanhang. Det är vanligt att man använder den engelska versionen.

Meta description vs. meta beskrivning

På svenska översätts det som ”meta beskrivning”, men det är vanligt att man använder den engelska versionen när man talar om ”meta description”. Så vilket som fungerar när du talar om denna meta-taggen.

Hur meta titel & beskrivning visas i sökresultat

Meta titel och meta beskrivning är s.k. meta-taggar som ofta används utav sökmotorer, så som Google, när de ska visa din sida i sökresultatet. När du skriver dessa ska du tänka både på SEO-optimering och på att få sökaren att klicka på just din länk i sökresultatet.

Exempel på hur det ser ut – den översta raden är vanligtvis den angivna meta titeln och den undertill är den angivna meta beskrivningen:

SEO meta titel & beskrivning i sökresultat


Ibland kan det dock vara så att Google väljer att visa annan text där än den man angett i meta-taggarna. Och har du inte aktivt angett några alls brukar sökmotorer istället ta en del från innehållet på din sida och visa där.

Hur du lägger in egen meta titel & meta beskrivning i WordPress

Där finns många olika WordPress tillägg som kan hjälpa till med din SEO. Man kan även köra helt utan SEO tillägg om man känner att man har koll på det och vill ha allt i sin egna kod via temats filer. Men för att underlätta, och göra som så många, så är det rekommenderat att använda ett SEO-tillägg till din hjälp. Jag kan rekommendera tillägget ”Yoast SEO” som är det populäraste WordPress tillägget för just detta ändamålet. Den underlättar även för dig genom att automatiskt skapa en sidkarta som du kan skicka in till Google.

Yoast SEO

Har du Yoast SEO installerad på din WordPress-sida kan du enkelt ändra & optimera dina meta titlar och beskrivningar. Detta går att göra på både dina inlägg, sidor och kategorier – men även på produktsidor, m.m.

I Adminpanelen klicka du först in på den sida, kategori eller produkt som du vill justera meta taggarna på. Du får då fram ordinarie innehållsredigeraren överst, under denna finner du ”Yoast SEO”.

Ordinarie meta titel i denna är uppbyggd att automatiskt ange din undersidas rubrik och webbplatsens namn. Det kan exempelvis se ut så här:

Yoast SEO Meta Titel / SEO-rubrik

Då vi vill ändra meta titeln (som i tilläggets box kallas för SEO-rubrik) behöver vi ta bort ”Rubrik” och ”Sida” och ersätta det med den text vi hellre vill ha där. Man kan även välja att ta bort allt därifrån om man önskar det – för att ersätta med helt annan meta titel. Vissa väljer att köra titeln som den är (enligt undersidans rubrik).

Tillägget hjälper dig att få en rekommenderad längd på både titeln och beskrivningen genom att ge dig en grön linje undertill när det är uppnått. Orange betyder att den antingen är för kort eller för lång.

Du skriver i fälten, och ovanför förhandsvisas det hur det troligtvis kommer se ut när det visas i sökresultaten:

Yoast SEO - optimera meta titel och beskrivning

Nu kanske du också undrar vad ”slug” är? Det är själva URL-delen till din undersida (din webbplats + slug, beroende på permalänk uppbyggnad, så kommer man till undersidan). Denna ska gärna också optimeras , observera däremot att den ska ändras med stor försiktighet! Ändring av en befintlig undersidas url kan påverka din SEO negativt. Exempelvis om du ändrar en befintlig sidas ”slug” och du ej skapar en ompekning, s.k. ”Redirect”, blir besökare som kommer in på dessa inte glada – ännu mindre Google. Så gör dessa endast om du har en bra anledning och vet hur du gör ompekningar (eller kan be din utvecklare/administratör göra det åt dig).

Vad man ska skriva för något?

Det är ett helt kapitel för sig. : ) Men tänk på att hålla titeln och beskrivningen relevant till det undersidan innehåller och att inte köra exakt samma text på flera (då blir det s.k. ”duplicate” och det gillas inte av sökmotorer som Google). Du kan även få lite hjälp i tillägget Yoast SEO genom att trycka på ”SEO analys”.

Du kan även läsa mer om det på Yoast SEO’s egna webbplats (Engelska) här och här.