Håll koll på din statistik för konverteringar mot andra siffror kring dina besökare i Google Analytics via konverteringsspårning. Detta kan du göra på ett par olika sätt. Det enklaste för dig som har WordPress / WooCommerce, och fler än en produkt, är att använda dig av ett plugin som sköter implementeringen av den kod som behövs.
Första stegen du behöver ta:
- Ordna Google Analytics till din sida, om du ej redan har detta.
- I Google Analytics klickar du dig till ”Ecommerce Settings” under Admin för webbplatsen
![Google Analytics Conversion Tracking](https://mypersson.se/wp-content/uploads/2021/06/image.png)
- Aktivera Ecommerce och Enhanced Ecommerce Reporting
![](https://mypersson.se/wp-content/uploads/2021/06/image-1.png)
- Tryck på ”Goals”
- Skapa en målsida, exempelvis tack-sidan i din WooCommerce butik
![](https://mypersson.se/wp-content/uploads/2021/06/image-2.png)
![](https://mypersson.se/wp-content/uploads/2021/06/image-3.png)
- Fyll i adressen till din tack-sida, antingen via ”Regular expression” och bara ha en viss del av adressen. Går att välja andra upplägg där med.
![](https://mypersson.se/wp-content/uploads/2021/06/image-4.png)
För dig som bara har en produkt
- Under ”Value” anger du priset på din produkt. Färdig!
För dig som har fler än en produkt
- Installera ett plugin som sköter value-delen. Exempel på sådant premium plugin: WooCommerce Google Analytics.
Eller be en utvecklare ordna med analytics kod som fungerar mot just din butik – se Google Analytics dokumentation.