Hur du hanterar beställningar i WooCommerce

Hur du hanterar beställningar i WooCommerce

När du har fått en helt ny WooCommerce butik kan det kännas lite klurigt vart allt ligger i admin-panelen, men det går relativt snabbt och enkelt att få ett grepp om.

I detta inlägg går jag igenom lite lätt kring beställningsförloppet – var beställningar hamnar, hur du hanterar dessa. Nedan förlopp är utifrån grundinställningarna, och dessa inställningar går att ändra om man vill det.

Beställningsförloppet

  1. Bekräftelsemail
    När en besökare har genomfört ett köp i din butik kommer kunden få ett bekräftelsemail och du som butiksägare får ett mail om att en ny order skapats. Mail som skickas ut från din butik kan du se översikt på i admin-panelen genom att klicka på ”WooCommerce” > ”Inställningar” > ”E-post”.

    Om du märker att mail ej kommer fram alltid kan det vara en idé att be sin webbutvecklare att lägga in SMTP-inställningar så att butikens mail-utskick sker via dessa istället för php mail som används annars – detta minskar risken för att mail-utskicken ses som skräppost.
  2. Hantera en beställning
    För att hantera ny beställning klickar du först in dig på ”WooCommerce” > ”Beställningar” – där ser du alla dina beställningar. Klicka på den beställning du vill hantera.

    Exempel på vad statusarna innebär:
    Behandlas” – Ordern är genomförd och betalning är godkänd, beställningen är redo att skickas
    Pausad” – Detta kan innebära flera saker, men grunden är att det är en obetald order. Ett exempel kan vara om du har bankgiro i kassan som kunden valt som betalmetod, och då behöver du manuellt ändra orderns status till ”behandlas” när du mottagit kundens bankgiro-betalning.
    Färdigbehandlad” – Beställningen har skickats av dig.

    Så om du exempelvis fått en ny order, klickat in dig på den och ska skicka:
    1. Ange adressen på paketet som står under ”Frakt”
    2. Klicka på ”status” & välj ”Färdigbehandlad”
    3. Klicka ”Uppdatera” (för att spara) – Färdigt!

    När du nu har gett ordern status ”Färdigbehandlad” kommer kunden få ett mail om att ordern är skickad.

Du kan även hitta mer information om förloppet och hur du hanterar beställningar – i WooCommerce dokumentation.

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *