Jag arbetar mestadels som WordPress utvecklare när jag jobbar direkt med webbkunder, men även när jag arbetar mot webbyråer som underkonsult. Då jag både har kunskaperna att kunna designa & koda brukar arbetet åt webbkunder även innehålla att jag först skapar designskisser (s.k. ”mockups”), för att sedan utveckla detta till full funktion i WordPress. Är det även en webbutik brukar WooCommerce att användas.
WordPress är ett populärt CMS-verktyg som till en början var fokuserad till bloggar, men som idag används till många olika typer av webbplatser. Exempelvis används det till hemsidor och webbutiker. Vid användning av WordPress – som grund för en webbutik – brukar man kombinera det med ett tillägg som heter WooCommerce.
WooCommerce är ett gratis WordPress-tillägg som agerar som en e-handelsplattform, och gör det möjligt för dig att enkelt sälja produkter & digitala tjänster online.
Som webbplats-ägare till en WordPress-sida brukar du vanligtvis inte ha kunskaper om kod, osv. Men vill såklart ändå kunna ändra text på din sida, lägga upp/ändra produkter och kunna hantera viss administration själv. Detta hjälper WordPress till att göra det enkelt för dig. Den ger dig en administration-del där du själv (om du vill) kan ändra text, och bild, på dina undersidor, m.m.
Vad brukar jag som WordPress utvecklare göra:
Först ser jag över ditt behov kring designskisser, dessa är nämligen viktiga för att webbplatsen ska se så bra ut som möjligt. Ibland kan det vara så att webbkunder separerar på utvecklingen av webbplatsen och skapandet av designen – där uppdraget då delas upp åt en ux- / ui-designer / webbdesigner och en front end utvecklare / WordPress utvecklare. Jag kan däremot båda delar om så önskas.
När webbdesignskisserna är redo, och godkända av dig, kommer utvecklingen att genomföras i en utvecklingsmiljö. När den sedan är fullt fungerande kommer den flyttas till din live-miljö och lanseras där.
När jag utvecklar unika WordPress teman åt mina webbkunder brukar jag fokusera mycket på följande:
- Minimalt antal tillägg
Antalet tillägg (s.k. ”plugins”) i din WordPress kan påverka prestandan (beror på hur tillägget är utformat) och göra din sida långsam för besökare. Genom att vara selektiv med valet av tillägg ökas även säkerheten.
Du bör alltid ha koll på betyg, hur ofta tilläggen uppdateras, vem som skapat tillägget – för att minska risken för skadlig kod. WordPress i sig släpper uppdateringar relativt ofta och dina tillägg bör släppa matchande uppdatering inom god tid för att bibehålla säkerheten av din webbplats.
I övrigt är det viktigt att uppdatera WordPress och tilläggen på webbplatsen, samt justera temat för att matcha dessa – detta är något som kan ses över via ett underhållsavtal med mig om så önskas. Man kan såklart även klicka uppdatera själv via administrationen om man känner sig säker på det man gör och kan kolla av så inget ”går sönder” av uppdateringarna, och om det gör det – åtgärda så att det är bra igen. - Anpassad efter dina behov
Där är stora möjligheter till anpassning av WordPress och WooCoomerce. Man kan göra så lite som möjligt för att hålla budgeten låg, vilket passar dig som är i startkanten av ditt projekt. Eller så kan man göra fler och mer avancerade justeringar. Exempel på en anpassning kan vara att förenkla kassan, vid behov i din e-handel, ännu mer än vad den ordinarie kassan har i upplägg.
Allt sker i ett unikt tema uppkodat för just din webbplats (om inte ett ”premium tema”, vilket ej är unikt, har valts istället såklart – som också är en möjlighet för de som väldigt låg budget i början). - Bra SEO-grund
Jag arbetar vanligtvis inte med djupgående SEO-arbeten då min expertis som WordPress utvecklare är inom just utveckling, men jag är påläst och har bra kunskapar inom området ändå. Detta då mitt arbete som utvecklare sätter grunderna för möjligheterna i SEO-arbetet sen. SEO-arbete är något man kan se över själv, med hjälp av en konsult – eller om du har budget till det är det allra bästa att anlita en SEO-byrå som levererar bra långsiktiga resultat.
Det jag gör som SEO-grund är att se till så att h1, h2, h3:or är möjliga på rätt ställe, ”meta titel” & ”meta description” blir möjliga att ange enkelt av dig via administration, att bilder har möjlighet till ”alt”, m.m.
Sen finns där alltid möjlighet att utöka detta med tiden, exempelvis om din SEO-konsult (eller du själv) vill ändra någon position eller implementera specifik strukturerad data – kan detta läggas till i efterhand när som helst. - Fritt antal undersidor & produkter
Jag tycker personligen man ska kunna ha möjligheten i sin webbutik att lägga in fritt antal produkter, eller på sin webbplats kunna lägga in fritt antal undersidor. Detta löser WordPress – istället för en låst butiksplattform får du total frihet i antalet produkter & undersidor du kan lägga upp. - https (SSL)
Det är viktigt både ur säkerhetsperspektiv och för din SEO att ha aktiverat SSL (där din url har https framför sig istället för http). Vanligtvis erbjuder webbhotell sina kunder ”Lets Encrypt”, vilket är ett gratis SSL som du kan aktivera för din domän. Jag hjälper dig som webbkund med detta om sådant ej redan är aktiverat. - Användarvänlighet
När man skapar designen så tar jag alltid användarens upplevelse i beräkning. Det ska exempelvis vara enkelt och snabbt att navigera. Jag läser ständigt på om UX-studier (”user experience”) och gör mitt yttersta för att implementera detta där det passar. - Responsiv design / mobilanpassning
Alla webbplatser jag kodar upp är responsiva. Detta innebär att den är läsbar och följsam för besökaren oavsett storlek på deras skärm (dator / surfplatta / mobil / etc).