Undersidor i WordPress & hur du administrerar dessa

Detta inlägg går igenom hur du skapar och ändrar undersidor i WordPress. Vad är undersidor i WordPress? När man talar om ”Undersidor” i WordPress så syftar man till ”Sidor”-sektionen. I WordPress är sidor (sådana man kan komma in på via unikt ”URL”) uppdelade i följande bas-struktur: Inlägg (Används om man exempelvis bloggar i sin WordPress) […]

Google Analytics Conversion Tracking / Konverteringsspårning

Håll koll på din statistik för konverteringar mot andra siffror kring dina besökare i Google Analytics via konverteringsspårning. Detta kan du göra på ett par olika sätt. Det enklaste för dig som har WordPress / WooCommerce, och fler än en produkt, är att använda dig av ett plugin som sköter implementeringen av den kod som […]

GDPR & Cookies i WordPress

GDPR & Cookie Consent Plugin till WordPress finns där många utav. En del kostar medan andra simplare är gratis. GDPR – Vad innebär det? GDPR är den nya dataskyddsförordningen, som trädde i kraft 2018. Den innehåller regler & krav kring hanteringen av personuppgifter. Exempel på personuppgifter: personnummer, e-postadress, IP-adress, postadress, cookie som identifierar en individ. […]

Importera produkter i WordPress WooCommerce

Har man många produkter att lägga in i sin WooCommerce-butik kan det underlätta att istället importera produkterna i WordPress. Importera produkter Det grundläggande sättet är att använda sig av en CSV-fil som du sedan laddar in i WooCommerce egna importfunktion som du finner i adminpanelen under ”Produkter” > ”Importera”. Först behöver du en CSV-fil med […]

Meta description & Meta title – i Yoast SEO för WordPress

Undrar du vad ”meta title” och ”meta description” är? Eller undrar hur du lägger in sådana själv i din WordPress? I detta inlägg går jag igenom kort kring dessa delar och till hjälp kommer vi att använda oss utav WordPress tillägget ”Yoast SEO”. Meta titel eller -title och meta description eller -beskrivning, vilka uttryck använder […]

Koppla Google Analytics & Search Console till din webbplats

För att kunna koppla din webbplats till ditt Google Analytics, och börja se din besökare-statistik, behöver du exempelvis en script-kod som du finner i ditt Google Analytics-konto (du kan även använda dig av Site Kit om du har en WordPress-sida, läs mer om Site Kit). Och för att kunna skicka in en webbplatskarta (”sitemap”) till […]

Google My Business – Ditt företag på Google

Vill du att ditt företag ska synas på Google Maps vid lokala sökningar och även få möjligheten att synas i högerkolumnen när folk söker på ditt företag? Då ska du lista ditt företag på Google My Business. Att komma med i högerkolumnen kräver en del arbete men att lista ditt företag är en början. Du […]

Tillgänglighet vår & sommar, 2020

Vanligtvis hade vi försökt komma iväg på en trevlig resa till något soligt ställe, men i år har det blivit lite annat.  Kommer därav finnas lite mer via e-post även under ledigheten. Men ska ändå försöka mitt bästa att ta den tiden att varva ner hjärnan och njuta av en svensk sommar i nya husets […]

VPS – Virtuell Server

VPS – ”Virtual Private Server” – är ett sätt att få helhetskontroll över din egna servermiljö. Till skillnad från de flesta webbhotell, där du oftast bara får tillgång till en enkel kontrollpanel med ytterst få möjligheter att ändra inställningar, har du i en VPS total kontroll över allt. Detta kräver dock att du eller någon […]

Håll koll på din Bounce Rate (avvisningsfrekvens)

Avvisningsfrekvensen (”Bounce Rate”) som du finner i din Google Analytics visar procentandelen av besökarna som kommer in på en sida och sedan lämnar den utan att göra något. Din Bounce Rate är en statistikdel för din webbplats som är viktig att hålla koll på då och då. Vad beror en avvisning (”bounce”) på? Något att […]