Google My Business – Ditt företag på Google

Vill du att ditt företag ska synas på Google Maps vid lokala sökningar och även få möjligheten att synas i högerkolumnen när folk söker på ditt företag? Då ska du lista ditt företag på Google My Business.

Att komma med i högerkolumnen kräver en del arbete men att lista ditt företag är en början. Du kommer med i Google Maps kort efter att du verifierat din adress.

Ditt företag i sökresultat

Efter att du registrerad ditt företag på Google My Business kommer din företagsinfo att synas vid sökning av just ditt företagsnamn. Detta går även om du ej har en fysisk besöksadress, utan istället kanske har en e-butik där du kan leverera till hela Sverige.

Exempel: Om man söker ”Oderland” (ett riktigt bra webbhotell) via en dator så ser företagsprofilen för Oderland Webbhotell AB via Google My Business ut så här:

Google My Business


Ditt företag på Google Maps

När du registrerat ditt företag på Google My Business kan du välja att skicka brev för verifiering av din adress (du kan även välja andra alternativ). Du kommer då få ett vykort med en kod efter ca 14 dagar som du använder för att verifiera att adressen du angivit verkligen är din. Därefter kommer du komma åt inställningar så som hur du visas på Google Maps, information om ditt företag för ev. visning i högerkolumnen, osv.

Detta är ytterst viktigt om du har ett företag med lokal som kunder kan besöka.

Google recensioner

När du registrerar ditt företag i Google My Business kommer det även göra det möjligt för andra att recensera & betygsätta ditt företag på Google. Detta är speciellt bra och kan tjäna dig både när folk söker på ditt företag och ser vad folk tycker – och för din SEO.


Fördelar & nackdelar med Google My Business

Fördelar

  • Sägs förbättra din SEO
    Läs mer om hur du kan ta till vara på Google recensioner för att förbättra din SEO.
  • Ökad tillgänglighet
    Det blir enkelt för kunder att hitta dig när de söker efter ditt företag i sökfältet på Google och även i Google Maps – både när de söker efter ditt företag och när de försöker hitta ett företag som ditt.
  • Ökad tillit
    Det kan ge extra boost till hur attraktiv du ser ut när du har många bra omdömen på Google.

Nackdelar

  • Oförtjänta negativa omdömen
    Något att verkligen ha i åtanke här dock är att du öppnar upp för att folk som har illvilja (exempelvis konkurrenter med låg moral) kan ge dig dåligt omdöme trots att de ej är en kund hos dig – enbart för att försöka förstöra för dig. Så om du väljer att använda Google My Business för att registrera ditt företag och öppna upp för möjligheten för recensioner där – är ett tips att få ordnat bra omdömen kort efter att ditt företag syns på Google, så att ett eventuellt oförtjänt negativt omdöme inte är det första och enda omdöme du har där. Skulle där komma något negativt efter alla dina fina omdömen ser det inte lika dåligt ut (du bör då även besvara det omdömet på ett vänligt och ärligt sätt). Detta är den tråkiga aspekten i att finnas tillgänglig online och öppna upp för möjligheten för folk att recensera ditt företag.